Projecte educatiu

ñ  Autonomia

Es vetlla perquè les persones resolguin els conflictes interns i externs per elles mateixes, entenent que aquests proporcionaran nous reptes i dubtes que hom resoldrà, d'acord amb el seu moment evolutiu.
La persona és qui decidirà la manera de portar a terme l'activitat que  es proposa, sense potenciar per part de l’adult, la competitivitat i la directivitat.
A més a més, és necessari el respecte a la individualitat de l'infant i als diferents estats de la persona (des de l'egocèntric i individualista al més social, participatiu i cooperatiu).


ñ  Autoaprenentatge

Es parteix del desig intern de conèixer i experimentar els propis processos de vida. Per tant, s’ofereixen materials, un entorn i un espai físic i emocional, on les persones puguin decidir l’activitat que desitgin desenvolupar en cada moment.
Amb el temps necessari i un entorn respectuós amb el ritmes vitals de cada persona, aquesta és qui marcarà el propi fil conductor del seu aprenentatge. D’aquesta manera, ni l'espai ni els adults acompanyants s'anticiparan amb objectius o propostes educatives determinades.


ñ  Respecte i comunicació col·laborativa

La convivència i les relacions entre les persones del projecte esdevenen de forma horitzontal i simètrica, amb un respecte mutu, entenent que  així com les persones, també l'entorn i el material són objectes de respecte.
Per aquest motiu, és necessari el coneixement i la posada en pràctica d’un límits i responsabilitats per a les quals vetllarà la figura de l’adult acompanyant.

Tanmateix, es pretén ser agent de canvi a la nostra societat, per això el projecte està integrat per persones compromeses amb la transformació social, mitjançant la comunicació col·laborativa i un estil de vida activament respectuós amb les persones i l’entorn natural.

ñ  Ètica i moral

El projecte es declara aconfessional i lliure ideològicament  i, per tant,  prescindeix de qualsevol simbologia que pugui fer referència a qualsevol doctrina religiosa o ideologia.
Mostra respecte màxim a la tria de l’opció de creença, fe i ideologia de cada família i persona que integra el projecte, si bé, és condició indispensable per participar en el projecte que aquestes no ens  impedeixin sustentar la nostra ètica i moral en la no-directivitat i la comunicació col·laborativa.
Els fonaments  bàsics són  la Declaració Universal dels Drets Humans i  la Declaració Universal dels drets del Infant.

ñ  Acompanyar

Aquell procés d’estar amb l’infant a través de l’observació i escolta activa de les interaccions d’aquest amb el medi (entorn, materials i humà), i es concreta en:

ñ  Crear i mantenir un ambient on l’infant es pugui sentir acollit i segur.
ñ  Atendre les necessitats biològiques, emocionals, socials i cognitives de cada infant.
ñ  Respectar els diferents estadis i processos evolutius.
ñ  Considerar, sense judicis de valor,  la voluntat i les decisions de l’infant.
ñ  Oferir espais i materials preparats que intentin cobrir les necessitats evolutives de l'infant i que li permetin autogestionar-los.
ñ  Respectar l’activitat espontània de l’infant i les seves demandes vers ambients, espais i materials.
ñ  Interactuar amb l’infant, tenint en compte :
   Tractar respectuosa i individualitzadament.
   Tenir cura de no anticipar-se a les presses de decisió de l’infant ( incloent-hi el propi conflicte)
   No reforçar positivament ni negativament
   No obligar a compartir res ni amb ningú.
   Prendre acords amb els infants conjuntament i consensuant,
   Acompanyar les emocions (plor, ràbia, alegria, etc..)


ñ  Infant-família-acompanyants

Cada infant té una vinculació física i emocional amb la seva família que només ell pot decidir quan i com anar tallant, per esdevenir la seva individualitat.
 El projecte vol ser respectuós amb aquest procés i és per això, que es fa necessari oferir espais de diàleg, d’intercanvi i reflexió entre les adultes per aconseguir acompanyar veritables processos de creixement autònom. 


ñ   Comunitat

S’ incideix en la nostra condició humana com essers socials per tal de transmetre a la comunitat els valors i compromisos del projecte, així com la col·laboració mútua, l'intercanvi i el treball en xarxa amb altres projectes educatius similars.