ñ
Autonomia
Es
vetlla perquè les persones resolguin els conflictes interns i externs per elles
mateixes, entenent que aquests proporcionaran nous reptes i dubtes que hom
resoldrà, d'acord amb el seu moment evolutiu.
La
persona és qui decidirà la manera de portar a terme l'activitat que es
proposa, sense potenciar per part de l’adult, la competitivitat i la
directivitat.
A
més a més, és necessari el respecte a la individualitat de l'infant i als
diferents estats de la persona (des de l'egocèntric i individualista al més
social, participatiu i cooperatiu).
ñ
Autoaprenentatge
Es
parteix del desig intern de conèixer i experimentar els propis processos de
vida. Per tant, s’ofereixen materials, un entorn i un espai físic i emocional,
on les persones puguin decidir l’activitat que desitgin desenvolupar en cada
moment.
Amb
el temps necessari i un entorn respectuós amb el ritmes vitals de cada persona,
aquesta és qui marcarà el propi fil conductor del seu aprenentatge. D’aquesta
manera, ni l'espai ni els adults acompanyants s'anticiparan amb objectius o
propostes educatives determinades.
ñ
Respecte
i comunicació col·laborativa
La
convivència i les relacions entre les persones del projecte esdevenen de forma
horitzontal i simètrica, amb un respecte mutu, entenent que així com les
persones, també l'entorn i el material són objectes de respecte.
Per
aquest motiu, és necessari el coneixement i la posada en pràctica d’un límits i
responsabilitats per a les quals vetllarà la figura de l’adult acompanyant.
Tanmateix,
es pretén ser agent de canvi a la nostra societat, per això el projecte
està integrat per persones compromeses amb la transformació social, mitjançant
la comunicació col·laborativa i un estil de vida activament respectuós amb les
persones i l’entorn natural.
ñ
Ètica
i moral
El
projecte es declara aconfessional i lliure ideològicament i, per tant, prescindeix de qualsevol simbologia que pugui
fer referència a qualsevol doctrina religiosa o ideologia.
Mostra
respecte màxim a la tria de l’opció de creença, fe i ideologia de cada família
i persona que integra el projecte, si bé, és condició indispensable per
participar en el projecte que aquestes no ens impedeixin sustentar la
nostra ètica i moral en la no-directivitat i la comunicació col·laborativa.
Els
fonaments bàsics són la Declaració Universal dels Drets Humans
i la Declaració Universal dels drets del
Infant.
ñ
Acompanyar
Aquell procés d’estar amb
l’infant a través de l’observació i escolta activa de les interaccions d’aquest
amb el medi (entorn, materials i humà), i es concreta en:
ñ
Crear i mantenir un ambient on l’infant es
pugui sentir acollit i segur.
ñ
Atendre les necessitats biològiques, emocionals,
socials i cognitives de cada infant.
ñ
Respectar els diferents estadis i processos
evolutius.
ñ
Considerar, sense judicis de valor, la
voluntat i les decisions de l’infant.
ñ
Oferir espais i materials preparats que
intentin cobrir les necessitats evolutives de l'infant i que li permetin
autogestionar-los.
ñ
Respectar l’activitat espontània de l’infant
i les seves demandes vers ambients, espais i materials.
ñ
Interactuar amb l’infant, tenint en compte :
◦
Tractar respectuosa i individualitzadament.
◦
Tenir cura de no anticipar-se a les presses
de decisió de l’infant ( incloent-hi el propi conflicte)
◦
No reforçar positivament ni negativament
◦
No obligar a compartir res ni amb ningú.
◦
Prendre acords amb els infants conjuntament i
consensuant,
◦
Acompanyar les emocions (plor, ràbia,
alegria, etc..)
ñ
Infant-família-acompanyants
Cada
infant té una vinculació física i emocional amb la seva família que només ell
pot decidir quan i com anar tallant, per esdevenir la seva individualitat.
El projecte vol ser respectuós amb aquest procés i és per
això, que es fa necessari oferir espais de diàleg, d’intercanvi i reflexió
entre les adultes per aconseguir acompanyar veritables processos de creixement
autònom.
ñ
Comunitat